9-6 Pit-stop bij meer van Bohinj

9 juni 2022 - Bohinj, Slovenië

Donderdag ochtend vroeg wakker in Meduno, omdat ik al weer zin heb om door te reizen. Voelt telkens net alsof er een nieuwe vakantie begint. Benieuwd naar wat ik onderweg weer ga zien en ook naar mijn volgende bestemming. Dat is in dit geval het meer van Bohinj. Tevens vliegstek, al is deze wat minder bekend. Combinatie van kamperen aan het water en vliegen spreekt me aan. Ontbijten en afrekenen, ik reken alvast een glas rode wijn af voor Fritz vanavond, omdat ik blij was met zijn hulp. Het regent nog matig en dat maakt kamperen toch wel anders. Als ik nou gisteren die deurmat had binnengehaald was hij nu niet modderig nat geweest. En de fiets had ik er natuurlijk ook al op kunnen zetten. Nou ja, ik was ook best een beetje gaar gisteravond. Niets vreemds aan.
Vanuit de lucht had ik gisteren nog een mooi meertje gezien, waar ik eerst nog even naartoe rijd. Wel uit de richting maar wilde het toch even bekijken. Het blijkt zelfs Unesco wereld erfgoed te zijn. Het iseen stuwmeer waar het water laag in staat en er nog overblijfselen van ondergelopen huizen te zien zijn. Daarna vervolg ik mijn route naar Bohinj. 'n Rit van ongeveer twee uur, binnendoor. Onderweg bel ik nog even bij met mijn moeder. Alles goed in Nederland. De streek die ik doorkruis heet Friuli. Het is hier erg mooi. Grote rivierbeddingen die overigens wel vaak droogstaan en steeds meer mooie bergen. Ik kom langs Udine en kom in het noord-oosten steeds vaker borden tegen waarop zowel: Oostenrijk, Slovenië en later ook Italië staan. De route is dit keer schitterend en kan me niet lang genoeg duren. Onderweg kom ik regelmatig leegstaande rode huisjes tegen met daarop CASA CANTONIERA (foto) Heb dit achteraf nog opgezocht en hier woonde vroeger de weg beheerders in, verantwoordelijk voor het onderhoud van een bepaald stuk. Kijk mijn ogen uit en voel me nietig tussen al dat natuurschoon.
Eenmaal in Slovenië valt het op dat ze de boel beter op orde hebben dan in Italië. Wegen zijn veel beter, huizen zien er wat frisser uit. Op het oog gaat het hier economisch gezien net even beter. Voordatik aankom bij het meer van Bohinj kom ik eerst nog door Bled, dat ook aan een meer ligt en erg toeristisch aandoet. Aangekomen bij de camping waarvan ik al heb gelezen dat het er erg chaotisch kan zijn, krijg ik direct bevestiging. Werkelijk honderden campers en caravans op elkaar gepropt, en dan staan de tenten nog op een ander deel. Ik wilde bewust hier zijn voor half juni, omdat dit volgens de eigenaar nog laag-seizoen is. Maar bij de receptie krijg ik te horen dat het seizoen vroeg van start is gegaan dit jaar :-) Er zijn geen plaats nummers, 't is gewoon een kwestie van ergens een gaatje vinden en hem er tussen proppen. Dat lukt me zelfs direkt aan het meer, nadat ik de tafel van mijn buren heb verplaatst die er toch niet zijn. Een brutaal mens heeft de halve wereld? Ik heb nu links en rechts van me één meter ruimte vrij. Het regent hier niet maar wel bewolkt en niemand haalt het in z'n hoofd om de water temperatuur te testen. Ik dus ook niet ;-) Maar ik weet wel hoe ik morgen wakker ga worden. Het is inmiddels een uur of vier en ik eet een pizza op de camping, wandel nog wat en doe een tukkie want ben toch wel moe.
's Avonds nog even gezellig gebeld met Anne.
Op tijd naar bed.

Meer bij Meduno Kijk nou ons huis is terug!Fruili 2CASA CANTONIERAFruiliKranjska Gora 1Meer van BohinjKran

1. Anne-Marie:
    11 juni 2022
    Prachtige foto’s, wat een bijzonder gebied. Alweer een grens over van een ander land. Ik kan me die hippe hoofdstad Ljubljana nog goed herinneren, waar we ooit samen eens waren!