12-7 Ochtend Hike

12 juli 2022 - Entrevernes, Frankrijk

Om half 8 loopt de wekker af vandaag, heb licht geslapen want als je dan wat afspreekt met iemand ‘s morgens lig je daar toch een beetje op te waken. Ik heb nog tijd voor een lekkere duik in het meer en een ontbijtje. Daarna ga ik op de fiets met bepakking naar het plaatsje Lathuille. Dit ligt onder aan de berg met de start plek waar we naartoe gaan hiken. Ik heb dit in het verleden al twee keer eerder gedaan. ‘n Keer alleen en één keer met Peter. Het startpunt van de hike Is precies bij de camping waar Anna en Andres verblijven. Om 9:00 uur treffen we elkaar en starten we de wandeling naar boven. Anna gaat wat anders doen. De conditie van Andres is duidelijk beter dan die van mij want hij kan gemakkelijker doorlopen. Ik heb vaker pauzes nodig. We doen er een uur over en zijn trots als we de startplek bereiken. Daar kom ik er achter dat Andres lichte spullen heeft meegenomen waaronder een harnas zonder reserveparachute. Dit om de hike lichter te maken. Hij is dus niet van plan om hoogte te winnen na het starten maar vliegt veiligheidshalve rechtstreeks naar beneden. Dit ben ik zelf niet van plan, want je kunt hier ‘s morgens al therm iek vliegen. Maar ik heb er wel begrip voor want hij heeft ook nog een vrouw beneden Wachten die ‘s middags ook weer graag wil gaan vliegen. Andres start heel snel weg en ik kan hem nog zien landen vanaf de start plek. Helaas land hij wind mee en bezeert zijn been een beetje. Omdat ik zelf een beetje aan het treuzelen ben en nog moet bijkomen van de tocht naar boven, Heeft de vallei wind inmiddels al tijd om op gang te komen En dit is dwars op de starthelling. In drie Pogingen kom ik uiteindelijk weg. Ik vlieg ongeveer een uur en het is fantastisch om een hele ridge voor jezelf alleen te hebben. Uitzicht op het meer vanuit een andere hoek dan doorgaans en grote gieren om samen mee te thermieken. Omdat het gaandeweg steeds turbulenter wordt, Besluit ik terug te vliegen naar de officiële grote landingsplaats. Daar voel ik me het veiligst om te landen, i.p.v. zomaar ergens. Ik had ook in de buurt van mijn fiets kunnen landen maar daar zijn veel meer obstakels. Ik lunch wat bij de landing en start mijn wandeling terug naar de fiets van 2,5km. De pakzak laat ik achter bij de landingsplaats want is is weer 30 graden+ en ik haal miin fiets weer op. Terug bij de landing  kom ik ook de Australische piloten tegen die vandaag de langeafstandsvlucht gaan maken, maar ik geef wel aan dat ik daar te moe voor ben en dat ik lekker gaan chillen aan het meer. Andres en Anna zijn inmiddels alweer naar boven en vragen of ik ook nog kom. Ook dit sla ik af. Op de camping lekker zwemmen en ik doe voor het eerst in deze twee maanden en schoonheidsslaapje :-) Het lijkt me namelijk nog wel leuk om een mooie avond vlucht te maken. Dit spreek ik zo af met mijn Spaanse nieuwe vrienden En tegen vijf uur stappen we weer in het busje naar boven. We maken wel weer een leuke vlucht samen van ongeveer een uur en landen gezamenlijk. We drinken nog wat samen en daarna nemen we officieel afscheid van ze gaan doorreizen naar Millau. Dikke knuffel en wat hebben wel lol gehad samen. ‘s avonds op de camping weer lekker bijkomen en de voorspellingen voor morgen ziet er goed uit. Ik beloof me zelf nog een laatste mooie afscheidsvlucht als afsluiter van deze fantastische reis!

Pittige klim naar bovenEntrevernes startplekYihaa we’ve made it!

Shirt uitwringen  :-)

Andres als eersteLake view Entrevernes