4-6 Hammer-Time!

4 juni 2022 - Bassano del Grappa, Italië

Na het ontbijt is al duidelijk voelbaar dat dit weer een hete dag gaat worden. Dit terwijl de lucht niet strak blauw is maar veel sluier bewolking.
Bij het landingsterrein scoor ik een rit naar boven, er is een shuttle service. Er zijn hier dan ook veel piloten. De rit naar boven is leuk, Bassano ligt nog op net het vlakland dat strekt tot aan Venetië. Dat maakt dit waarschijnlijk zo'n goede vliegstek, de eerste bergen aan vlakland.
Ik start om 11:45 en vind al snel de plekken waar het omhoog gaat. De wolkenbasis is laag en kom al snel wolken tegen. Daar wil ik niet te lang in zitten want je ziet alleen nog maar een witte muur voor je en dat is met andere vliegers in de buurt gevaarlijk, je ziet elkaar echt niet. Ik zoek de blauwe gaten en waar het opklaart kan ik goed hoogte pakken. Dan zie ik richting het westen een piloot de naastgelegen vallei-tje oversteken. Ik besluit het zelfde te doen en start mijn Cross-Country avontuur. Aan de overkant gekomen werken we ons weer omhoog in de thermiek en dan wacht de volgende vallei oversteek. Deze is nog groter, ik schat 2KM. Aan de overkant  heb ik flink wat hoogte verloren maar het lukt me daar weer omhoog te soaren met de wind die vanuit de vallei op de berghelling staat. Nog niet helemaal boven komt hier ook nog goede thermiek bij en ik schreeuw het uit van spanning en plezier. Dit is de bedoeling! Hoogte maken, naar de volgende berg vliegen en daar weer omhoog. Zo kom je ergens! Ik ga zo lekker door en passeer leuke Italiaanse bergdorpjes, huizen in pastel kleuren. Ik blijf doorduwen richting het westen om zo ver mogelijk te komen. Onderweg eet ik een proteïne reep die moet doorgaan als lunch en ik drink water uit mijn Camelbag. Na anderhalf uur begint zich echter een vervelende druk op mijn blaas te ontwikkelen. Ik probeer het lang te negeren maar dat lukt op een gegeven moment echt niet meer. Ik twijfel nog even om een bergtop landing te maken, maar acht dit toch een beetje te gevaarlijk. Er blijven twee opties over. Landen, nou dat dacht ik niet. Of: jawel, piesen in de lucht. Nog nooit gedaan maar ik heb echt geen zin om deze topvlucht af te breken. Ik doe een poging om mijn lijnen te draaien, zodat ik met rug in de vliegrichting hang. Ik vlieg gemiddeld 30KM per uur. Het lukt niet om omgedraaid te blijven hangen en een hand vrij te krijgen om te plassen. Draai steeds weer terug. Uiteindelijk kies ik eieren voor mijn geld en hangend in mijn zitje pies ik naar beneden. Er was volgens mij alleen maar begroeing onder me. Het werd wel een beetje een zooitje. Maar goed heb mezelf als baby ook zat onder gepiest dus waarom niet nog een keer op je 49e. Ik geef er niks om, was het wel weer uit. Als ik maar door kan. Uiteindelijk kan ik nog bijna anderhalf uur doorvliegen maar op de terugweg zak ik uit en parkeer ik mijn scherm op een grasveld naast een voetbalclub. Het plaatsje heet San Michele. Met een lijnbus ga ik weer terug naar de camping, moe maar voldaan. Eerst natuurlijk gedoucht en mijn kleren gewassen ;-) Daarna zie ik dat mijn GPS een  tracklog bevat met een totaal gevlogen afstand van 86KM, in 2 uur en 45 minuten. Daar ben ik best wel trots op! Dit smaakt naar meer!

Meevliegen met deze vlucht?

lage wolkenbasis

vallei oversteek

bergdorpjes

nog meer bergdorpjes

1. Peter van Beeck:
    7 juni 2022
    Wow, 86km cross country, goed bezig! Volgende keer gewoon in je blootje in je ligharnas, scheelt weer was.
  2. Anne-Marie:
    8 juni 2022
    Wauw, gefeliciteerd! Dat is wel een persoonlijk record denk ik 🏆 Goed man!
  3. Anne-Marie:
    8 juni 2022
    Wat leuk ook om mee te vliegen met de vlucht! Knap gevlogen zeg….
  4. As:
    9 juni 2022
    Lekker bezig! 💪🏼
  5. Mildred:
    9 juni 2022
    Dat is een flinke vlucht!! 👌😎
  6. Marina Berman:
    6 juli 2022
    Wat een geweldige prestatie zeg. Niet normaal man.🤩