30-6 competitie dag 6

30 juni 2022 - Laragne-Montéglin, Frankrijk

Vandaag starten we weer vanaf le Chabre, de windrichting is deze week bepalend voor het kiezen van de startplek. Het op tijd starten bevalt me wel, dus daar maak ik een gewoonte van.
Er zijn twee typen wedstrijddagen. Race: wie als eerste op goal aankomt heeft gewonnen of Elapsed Time: de volgorde van binnenkomst maakt niet uit, het gaat erom hoelang je er over gedaan hebt. In geval van Race is er een starttijd die bepaalt wanneer de race begint en je de startcilinder in mag vliegen om daarna naar het volgende punt te gaan. Dit doen ze zodat iedereen vooraf de lucht in kan en gelijke kansen heeft. Soms is het wel een half uur vliegen naar de startcilinder. Dit is zo bedacht om 120 man de ruimte te geven in de lucht. Als je vroeg weg start moet je dus lang in de buurt van de startcilinder hoog proberen te blijven om er direct in te vliegen zodra de race start.
Vandaag is er (i.v.m. weer omstandigheden) gekozen voor Elapsed time. Je kunt dus starten, hoogte winnen en direct naar de startcilinder vliegen. Het gaat best goed bij mij vandaag en na anderhalf uur vliegen ben ik bij waypoint 3. Ik doe er wel lang over omdat ik steeds door de wind verzet wordt. Tijdens het hoogte maken voor de volgende vallei oversteek komt Jockey over de radio met de medeling dat er vanuit het westen slechter weer aankomt. Een paar minuten later kondigt hij zelfs Level 2 af. Wat zoveel wil zeggen: Level 1: Alles OK, prima vliegomstandigheden. Level 2: Dreigende omstandigheden. Level 3: Taak gestopt, z.s.m. veilige landingsplek zoeken.
Het duurt maar 5 minuten voordat het: Level 3 over de radio klinkt. Op dat moment merk ik ook dat alle lucht omhoog gaat en dat het moeilijker naar beneden gaat dan naar boven. Geen paniek, hier heb ik op getraind. Eerst verklein ik mijn scherm door de zijkanten in te klappen en als blijkt dat ik nog steeds omhoog ga bouw ik hoogte af met een niet al te steile spiraal. Binnen 5 minuten daal ik 1000 meter hang ik boven een veld langs de weg waar al meer piloten aan het landen zijn. Ik zie dat ze moeite hebben met tegen de wind in vliegen en landen aan de rand van het veld. Nuttige info, daar moet ik dus niet zijn. Terwijl ik de laatste hoogte afbouw ter hoogte van de andere kant van het veld (waar de wind vandaan komt) zie ik een Poolse piloot de fout ingaan. Om het veld heen staan palen met kabels ertussen, waar hij zo invliegt. De laatste paar meter valt hij zijlings naar beneden. Later blijkt gelukkig dat hij zelf in orde is gebleven. Ik land in ieder geval netjes in het midden van het veld, ver van obstakels. Jockey is hier zelf ook geland en ik krijg nog een compliment van mijn held ;-) Leuk.
Doordat de taak gestopt is moet iedereen tegelijkertijd landen en dat merken we met het ophalen! Het duurt bijna anderhalf uur voordat mijn teammaat Maarten en ik als laatste piloten opgehaald worden. Gelukkig hadden we wat schaduw. 's Avonds krijgen we uitleg over de keuze om te stoppen, want heel slecht weer is uitgebleven. De uitleg is simpel, het had ook mis kunnen gaan dus bij twijfel maakt men de veiligste keuze. Iedereen heeft er vrede mee. Ik ben gewoon blij met mijn mooie vlucht van 2 uur en misschien had er meer ingezeten, jammer dan. Mijn vlucht is toch nog goed voor de 78e plek in het dag klassement.
's Avonds krijg ik nog bezoek bij de camper van Maarten en zijn vrouw Marjet en Peter (ook teammaat) Gezellig kletsen en borrelen.
Morgen alweer de laatste dag van de Chabre Open!

Thermieken bij Le ChabreOp naar het volgende waypointLandingsplek eerste groene veld rechts naast de weg

1. Anne-Marie:
    3 juli 2022
    Wat een mooie avontuurlijke competitie! Leuk dat je er zo van geniet en zoveel leert. Respect 👊🏻