1-7 De laatste competitie dag

1 juli 2022 - Laragne-Montéglin, Frankrijk

Vandaag westen wind dus we starten vanaf Bergies. Dit is een vrij lange rit en ik zit vandaag in de grote stadsbus. Waarom weet ik niet maar de chauffeur kiest dit keer voor een route door de bergen. Het nadeel van het eerste stuk weg is dat de weg erg smal is. De tunneltjes daar past de bus net aan doorheen en af en toe komen we tegenliggers tegen die minutenlang achteruit moeten om de bus er langs te laten. Je zult er rijden met je caravan! Op de startplek aangekomen krijgen we weer alle benodigde uitleg over de opgezette taak. Het weer ziet er mooi uit maar ze verwachten wel wat meer wind. De lucht is strak blauw en waar we doorgaans nieuwe wolkjes zien ontstaan daar weten we vaak thermiek te vinden. Nu dus geen visuele tipgevers en na het starten blijft de eerste meute mooi voor de start hangen omdat niemand snel stijgende lucht kan vinden. De organisatie pauzeert het starten totdat iedereen wat kan verspreiden over het dal. Daarna start ik ook snel maar hoor ook over de radio dat de rest op de startplek weer moet wachten. Ook hoor ik de eerste piloten al over de radio melden dat ze geland zijn! Moeilijke dag schijnbaar, en ik zit zelf ook al snel onder de starthoogte. Shit! Ik weet mezelf op de wind omhoog te soaren langs de berghelling en besluit boven de startplek zo lang als mogelijk op en neer te vliegen in de hoop dat er nieuwe thermiek los zal komen. Zo kom ik tenminste niet te vroeg beneden. Voordat iedereen in de lucht komt helaas toch een vervelende boodschap over de radio: Taak gestopt i.v.m. de snel in kracht toenemende wind. Jammer! Het advies is om z.s.m. te landen en ik doe dit dan ook maar. Heb het toch nog 50 min. volgehouden. Had stiekem de hoop dat er veel mensen vroegtijdig zouden landen en dat ik toch nog thermiek zou vinden. Vandaag lukt het me wel om snel met een busje mee te kunnen en op de camping terug te komen. Even een duik in het zwembad om af te koelen en opfrissen voor de bonte avond. Om half zeven starten we met de debriefing en daarna helpt iedereen met het inrichten van de eet en feest tent. In de rij voor eerst een voor en daarna hoofdgerecht. Wijn mag je pakken zoveel je wilt en de organisatie maakt alle eind scores bekend. Het is een flinke prijsuitreiking en als klap op de vuurpijl verloten ze nog een nieuw scherm. Deze hebben al gauw een waarde van rond de 3500 euro dus een mooie prijs. De winnaar is dan ook dolgelukkig. Het regent prijzen maar niet op mij :-) Toch ben ik niet ontevreden met mijn 65e plek in het totaal klassement. Binnen mijn klasse eindig ik 28e van 55 piloten. Mooi in de middenmoot. Volgend jaar zou ik er zeker weer graag bij zijn voor een nieuwe poging. Ik realiseer me dat ik veel heb bijgeleerd deze week, en mezelf gepushed heb om verder te komen. Dat is toch tof als je iets al 17 jaar doet? Na de prijsuitreiking gaat de dansvloer open en spelen de nummers op de playlist waarvoor deelnemers eerder in de week verzoeknummers door mochten geven. Het is super gezellig en ik neem hier en daar al afscheid van wat mensen die morgen gaan vertrekken. Omdat er diverse mensen morgen nog gaan vrij vliegen reserveer ik ook een plek in een busje. Het feest gaat tot half 1 door en daarna ben ik meteen naar bed.
Ondanks dat we niet maximaal hebben kunnen vliegen heeft iedereen het duidelijk naar zijn/haar zin gehad!

Achteruit!Uitleg van JockeyLaatste taakbriefingBriefingWachten op de startDrukte voor de startplekHoog blijven bij de startplek

1. Patrick:
    3 juli 2022
    Goed bezig!
  2. Jeroen Verkuijl:
    4 juli 2022
    Toch netjes gedaan Jeroen :)!
  3. Anne-Marie:
    4 juli 2022
    Mooi resultaat voor een eerste competitie wedstrijd. Maar de ‘reis’ er naartoe is het belangrijkste. Wat een mooie ervaringen! En nog n bonte avond ook 🎉 Ik geniet met je mee op afstand 💞
  4. Werner:
    4 juli 2022
    Goed gedaan, joh, in de middenmoot en dat voor de 1e keer! En weer mooie momenten meegemaakt!
  5. Gerrie:
    4 juli 2022
    Even afkicken van de competitie, 😊 een tevreden mens moet ook eens bijtanken.😉
  6. Bassie:
    5 juli 2022