29-6 Competitie dag 5: Vooruitgang!

29 juni 2022 - Châteauneuf-de-Chabre, Frankrijk

9:15 Compleet voorbereid bij de briefing, iedereen heeft er zin in want het lijkt een mooie dag te worden. Een korte briefing want over gisteren valt niets te reviewen en vandaag
komt de wind wat meer uit het noord westen dan het zuiden en daarom gaan we naar een andere startplek. Dit is wat verder rijden dus men wil snel opstarten. Vind ik wel tof want zo zie je meer van het gebied. Alsof je van een andere ski piste afgaat. Ik ben ook gemotiveerd opgestaan, vastberaden om me vast te bijten in de volgende taak. Het blijkt een lange rit naar boven, bijna een uur. Onderweg zie ik prachtige grote lavendel velden en mooie bergen. Wat een prachtig gebied is dit! Ik zit dit keer in een middelgrote bus voor 21 personen, onze pakzakken staan in een aangekoppelde aanhangwagen. Onderweg doe ik een meditatie en ademhaling oefening om mijn concentratie te verhogen. Geloofde ik voorheen niet zo in maar het werkt.
Halverwege berg moeten we nog een keer overstappen in de kleinere bussen, omdat de grote niet meer op de weg past.
Boven dezelfde routine als voorheen: klaarmaken, briefen, starten. Tijdens de briefing belt de organisatie nog met een luchtvaart autoriteit om te vragen of er een tijdelijk ontheffing gegeven kan worden voor de hoogte limiet van het gebied. Dit lukt en daarom mogen we tot aan wolkenbasis vliegen. Dat is fijn voor de wedstrijd. Na de briefing zorg ik dat ik op tijd start, dit bevalt me goed. Geen getreuzel en geneuzel, en ik maak mezelf ook niet zenuwachtig door een ander te zien prutsen. De wind komt van links, dwars over de startplek terwijl wind van voren nodig is. Door een stuk naar links te lopen kom ik op een plek die afbuigt en waar de wind wel meer van voren is. Ik moet hiervoor wel de weg overvliegen die eronder ligt. Maar moet lukken. Er komen al meer piloten die kant op met hun spullen dus ik ben niet de enige die er zo over denkt. Een voor een beginnen we daar weg te starten en dit lukt me goed. Het gaat niet vanzelf, sommige piloten hebben meerdere pogingen nodig. Ik start om 12:42 en de wedstrijd start officieel om 13:15. Je start deze persoonlijk door de startcilinder (waypoint 1) in te vliegen. maar dit mag dus pas na 13:15 anders telt het niet. Ik vlieg wederom in een gaggle en we blijven dus een half uur naast de startcilinder cirkelen. Liefst zo hoog als mogelijk, zodra de wedstrijd start de cilinder invliegen en dan door naar het tweede waypoint. Geweldig om zo met de pro's klaar voor de start te hangen vlak onder het wolkendek, maar we horen wel over de radio dat het op de startplek stilgelegd is. Er is een dame tegen de vangrail aangevlogen langs de weg, tijdens het starten. Nadat ze haar geholpen hebben kan de rest ook starten, is het inmiddels 1:15 en de wedstrijd begint. Ik heb ineens een hele goede uitgangspositie, hoog en bij waypoint 1 precies bij de start. Eerdere pogingen moest ik daar eerst 40 en 20 minuten naartoe vliegen! Toch blijkt het best moeilijk om met de pro's mee te gaan, ze zijn zo veel sneller en al mijn voorbeelden om hoog te blijven zijn ineens verdwenen. Ik vlieg er tijdje achteraan totdat ik hoogte verlies en in een naastgelegen dalletje terecht kom. Hier lijkt alles ineens te zakken en ik vrees het ergste. Na een tijdje ploeteren in het dal ben ik al veldjes aan het selecteren waar ik veilig kan landen. Totdat ik toch nog een thermiek bel scoor die me weer omhoog wil brengen! Geweldig, 'n low-safe noemen we dat. Ik kom mega hoog, boven de 2.5KM en de wind drift me ook nog eens de juiste kant op. Phew, ik doe nog mee! Omdat de wind draait vlieg ik tegenwind naar het tweede waypoint. Ik doe er ongeveer een uur over om deze te bereiken, telkens opnieuw hoogte winnend. Maar, tweede waypoint, dat is voor het eerst! Daarna vlieg ik nog een heel eind door richting punt 3, Deze ligt naast de landing. Ik reken mezelf al rijk, maar zak toch voortijdig uit. AAaaargh, wat zonde, ik was er bijna! Ik land veilig in een veldje naast een snelweg. Eerst foeter ik op mezelf, want ik had het kunnen halen. Daarna buig ik dit snel om door op mezelf in te praten: Zeur niet man, je vliegt voor het eerst in dit gebied en competitie, prachtige uitdagende vlucht gehad van 3 uur! Komop man! Ja inderdaad, er valt eigenlijk niets te klagen, en ik ben van mezelf al niet eens competitief ingesteld. Dus geniet van die dik 40KM die je gevlogen hebt, het is een hele prestatie!
Omdat ik flink in buitengebied sta vraagt de organisatie me via Whatsapp om naar een plaatsje in de buurt te lopen, 2KM verderop. Pittig in 30 graden en met bepakking, maar werk ik nog een beetje aan mijn conditie ook. Daar halen ze me op met een 4x4 wagen. Op de camping lever ik mijn gps tracker in en zodra de scores bekend zijn kom ik erachter dat ik in drie taken opgeklommen ben naar de 68e plaats op de ranglijst. Zit in het midden segment en daar ben ik best trots op!

Busje komt zoStartplek bij ObservatoriumJockey legt het nog een keer uitWe horen erbijWolkenbasisWachten bij de startcilinderRetrieve met 4X4

1. Bassie:
    1 juli 2022
    Netjes! Hoeveelste was je op deze dag zelf, of blijft dat geheim?
  2. Jeroen:
    2 juli 2022
    Nee hoor geen geheim, ik was 44e en er waren 110 deelnemers
  3. Gerrie:
    1 juli 2022
    Super Jeroen, mooie prestatie. Is het niet koud als je zo hoog vliegt.
  4. Jeroen:
    2 juli 2022
    Dank je Mam, het viel mee met de kou dit keer!
  5. Mascha:
    3 juli 2022
    Hoe gaaf!! Wees trots! Alleen maar!!
  6. Peter van Beeck:
    3 juli 2022
    Goed bezig man. Volgens mij onderga je een steile leercurve, kun je alleen maar dankbaar voor zijn.
  7. As:
    5 juli 2022
    Missie bereikt: geen laatste!!