25/26-6 Dag 1 en 2 van de competitie

26 juni 2022 - Châteauneuf-de-Chabre, Frankrijk

Zaterdagmorgen nog alle tijd voor een ontbijtje want heb gisteren alles al voorbereid. Half 10 verzamelen alle piloten voor de eerste oefentaak briefing. We krijgen de nodige uitleg. Alles is super strak geregeld. Zo staan er 7 acht persoons busjes klaar voor het vervoer, en één grote 50 persoons bus. Die gaat natuurlijk niet helemaal de berg op, maar onderdaan de berg wachten de inzittenden tot de kleinere busjes hun passagiers boven hebben afgezet. Boven op de start kun je het beste je vliegset startklaar maken, je gps-tracker ophalen en na verloop van tijd komt de organisatie met de voor die dag bedachte taak. Staat met een viltstift op een bord geschreven en je moet zelf de keerpunten invoeren in je eigen apparatuur. Het gaat wel allemaal erg snel, te snel voor mij maar je kunt het ingevoerde werk ook kopieren van iemand anders. Dat scheelt. De startplek is bezaaid met stukjes rots, wat alleen lopen al moeilijk maakt. het startwindow van anderhalf uur gaat open om 13:20, ik sta een half uur later startklaar. De wind is hard, vlagerig en af en toe cross op de startplek. Het lukt me niet om in één keer te starten omdat mijn scherm een loopje met me neemt. Ben overigens niet de enige first-timer die hier last van heeft. De tweede keer gaat beter en ik sluit aan bij de piloten die nog voor de starthelling op en neer vliegen. Er zijn er al veel eerder gestart die vertrokken zijn naar de 'start cilinder' ofwel het eerste keerpunt. Het is druk in de lucht maar toch valt er ruimte te vinden. Waarom ik niet richting de start cilinder vlieg en bij de start hoogte probeer te winnen weet ik eigenlijk niet, misschien gewoonte. De thermiek is wisselend goed omdat er regelmatig schaduw valt van wolken. Ik blijf wel een half uur pielen bij de start en de wind zet me tijdens het hoogte winnen ver naar achteren. Hierdoor moet ik tegenwind naar keerpunt 1 en ben daar pas na 40 minuten. De rest is dan allang vertrokken :-) Daarna heb ik eigenlijk pas het gevoel dat ik begonnen ben aan de taak en besluit te haastig om te vertrekken naar keerpunt 2. Eigenlijk had ik eerst opnieuw hoogte moeten winnen bij punt 1. Hierdoor zak ik onderweg naar punt 2 al te snel uit en moet ik na 1 uur landen ergens midden in 'n vallei op een gemaaid veld. Lach wel een beetje om mezelf, iedereen weg en jij staat hier. nou ja goed het was een oefentaak! Ik druk op de afgesproken knop op mijn gps tracker zodat de organisatie weet waar ik sta voor de pick-up. Het duurt een half uurtje voor het busje me op komt halen. Op de terugweg halen we nog 5 andere piloten op, die wat verder gekomen zijn dan ik. Uiteindelijke score is 96e van de ongeveer 120. Het boeit verder niet natuurlijk, ik heb een hele leerzame dag gehad en ik heb de spanning even kunnen proeven. De vlucht was uitdagend, veilig geland en ik heb er van genoten! Morgen voor 't echie en zien we weer verder!

Taak presentatie

TaakTaak uitleg2Wat een uitzicht

Zondag worden we om 9:15 op de briefing verwacht. Jockey geeft nog wat tekst en uitleg over de dag ervoor en de winnaars worden in het zonnetje gezet. De snelste piloot, 'n Zwitser, heeft het hele traject in 40 minuten afgelegd. Hij heeft wel een hoger geclassificeerd scherm dan de meesten. De eerste Nederlander is 3e en de eerste vrouw 11e (Amerikaanse).
Gisteren hebben we al gezien dat de wind vandaag wat harder zou zijn en dat klopt inderdaad. Toch ziet de organisatie een kans en het hele circus gaat weer de berg op. Ik klets daar gezellig in het zonnetje met andere Nederlanders. Na een tijdje komt helaas toch de vervelende boodschap dat de wind alleen maar toeneemt en er geen taak gevlogen wordt. Ook vrij vliegen is afgeraden, maar dat was ik zelf zeker niet van plan met deze wind. Tegen de lunch zijn we weer naar de camping gebracht waar ik alvast ga koken, zodat ik de komende dagen vooruit kan. Het is weer warm weer vandaag dus ik koel lekker af in het zwembad. Begin van de avond is er nog een lezing door Jockey zelf, die verteld over zijn participatie in het Britse nationale team, dat onlangs de Paragliding World Cup heeft gewonnen. Het hoogst haalbare in dit wereldje! Hij heeft er een kleine film over gemaakt, voor wie dat interesseert, hier te zien: PWC insight UK team
Ik drink nog wat en chill nog wat bij de camper. Voorspelling voor morgen is de voorspelling wederom windy, maar we gaan het zien!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl