22-6 Saint Hilaire du Touvet

22 juni 2022 - Saint-Hilaire, Frankrijk

Woensdag ontbijten we samen en trekken daarna ons eigen plan. Ik neem de camper mee naar de vliegstek omdat het op de fiets net te ver weg is. Astrid gaat kijken of ze hier vandaag wél 'mag' zwemmen:-) De weervoorspelling is minder voor de middag, dus ik wil snel een poging wagen.
Als ik bij de landing aankom blijkt er zat activiteit en er hangt ook al e.e.a. in de lucht. Even kijken hoe ik hier naar boven kom! Het treintje daar had ik in Italië al over gehoord dat deze voorlopig uit de running is. Een modderstroom en rotsverschuiving heeft de rails verwoest. Zonde want het was echt een stukje historie hier. De school busjes blijken vol, OV alleen in het weekend. Hmmmm. OK dan blijft er één ding over als je wilt vliegen: Zelf naar boven rijden en de bus daar achterlaten. De problemen van het naar boven komen neem ik later wel voor lief!
Eenmaal boven kan ik vlak bij de startplek parkeren. Ik trek alsnog mijn hoge bergschoenen aan omdat ik mijn enkel nog voel. Er is een school aan het starten met beginners dus ik acht het nog veilig genoeg om zelf te gaan vliegen. Nog even info inwinnen bij de instructeur die me wel verteld dat er knal-harde zuid wind aan zit te komen, dus ik ga hier geen grenzen opzoeken vandaag. FF een vluchtje. Vlak voordat ik wil starten kom ik erachter dat ik mijn hoge bergschoenen al lang niet gebruikt heb, mijn rechter schoenzool hangt er ineens voor de helft onder! Crap! nou ja, ik ga nu niet terug naar de bus, hoef in de lucht toch niet te lopen. Ik bekijk nog de mogelijkheid om te toplanden zodat ik met de bus naar beneden kan rijden. Eenmaal gestart blijkt het best aardig vliegbaar en ik moet me inhouden om niet te hoog te draaien. Het uitzicht is prachtig en er komt hier een waterval uit de bergen. Ik vlieg een kwartiertje, de turbulentie neemt snel toe dus ik maak het niet te bont. Moet helaas wel beneden landen omdat ik het me met deze lucht niet veilig lijkt te toplanden. Tijdens de landing denk ik gelukkig nog aan mijn iets dikke rechter enkel dus de touchdown is met mijn linkervoet (met loshangende zool :=)
Naast de landing kom ik de eerste paragliding winkels tegen deze vakantie, waar ik een stuk duct tape scoor om mijn zool even vast te zetten. Ziet er niet uit natuurlijk maar BOEEEIEENN.
Ik raak in gesprek met de eigenaar van de winkel en mijn oog valt op een vlieg-harnas, de opvolger van degene die ik nu heb. De winkeleigenaar aarzelt niet en doet me een aanbieding die ik niet kan weigeren: een fikse korting op de nieuwprijs en een goede inruilprijs van mijn huidige harnas. Vond het toch al tijd voor wat nieuws dus dit komt me super uit!
Wel spreek ik met hem af om de wissel pas na de aanstaande wedstrijd te doen, want het lijkt me geen goed idee om tijdens zo'n happening voor het eerst, ook nog aan nieuw materiaal te moeten wennen. Ik kom hier nog terug dus. De man is ook nog zo tof om me in zijn Tesla met 480PK (!) naar boven te scheuren. Ook weer geregeld, taxi of te voet met opgelapte schoen was overgebleven.
Op de terugweg haal ik nog wat boodschappen en kom ik terug bij Astrid.
Die heeft uiteindelijk een strandje aan het meer gevonden waar ze (betaald) alsnog kon chillen en zwemmen. Ze heeft ook minder nieuws gekregen: de geboekte TGV naar Parijs morgenochtend is geannuleerd! Balen maar telefonisch krijgt ze het nog omgeboekt naar een vroegere. Wel om zes uur eruit dan.. Omdat het bonte avond is gaan we lekker uit eten in een leuk restaurantje boven op de berg. Gezellig gekletst samen...

st. Hilairest. Hilaire IIst. Hilaire III