21-6 Mont Blanc wandeling en weer door!

21 juni 2022 - Chamonix-Mont-Blanc, Frankrijk

Dinsdag staan we op tijd op, het plan is om in de ochtend de campingplaats te verlaten en de bergwandeling te gaan maken. Voor de middag staat slechter weer voorspelt en gaan we doorrijden richting het zuiden. We mogen de camper zolang op de camping geparkeerd laten staan, liever daar dan op een  publieke parkeerplaats in een stad. In september is in Frankrijk bij onze camper nog een ruit ingetikt op zo'n plek, vandaar. Astrid regelt de kaartjes voor de kabelbaan en ik haal nog een broodje voor op de berg. De rit van het middel naar bovenste station is inmiddels al niet meer mogelijk i.v.m. de harde wind! Waren we toch niet van plan, maar toch. Omdat er weinig mensen naar boven gaan moeten we nog een tijdje wachten omdat de interval voor vertrek is aangepast.
Eenmaal boven starten we onze wandeling, eerst richting Lac Bleu, een klein bergmeertje. Het is boven warmer dan ik dacht. Onderweg komen we wilde berg Marmotten tegen. Heel grappig. Het meertje is prachtig maar we zijn niet heldhaftig genoeg om onze zwemspullen uit de tas te halen. Was opzich nog wel te doen maar met het aankomende slechte weer starten we liever onze wandeling, die zeker wel een uur of twee gaat duren. Mooi onderweg, en best pittig. Ik zou het eerder een hike dan een wandeling noemen. Stom genoeg presteer ik het om mijn enkel te verzwikken op een grassig gedeelte. Damn, en we moeten nog zo'n eind! Op steenworp afstand een koud bergbeekje waarin ik tien minuten koel. Het lijkt mee te vallen, misschien alleen een beetje verrekt. Wat het extra dom maakt is dat ik vergeten was dat ik ook hoge bergschoenen had in de camper, maar mijn lage heb aangetrokken. We kunnen gelukkig verder in ieder geval, want de gondel brengt vandaag alleen mensen naar boven en het is de bedoeling dat we na onze wandeling een eind verderop weer met een speciaal treintje naar beneden rijden. De wandeling is prachtig en gelukkig blijft het slechte weer uit. Aan het einde van de wandeling doen we een bakkie en kijken we uit op wat eens een hele grote gletsjer was (zie foto) Jammer genoeg is hier de klimaatverandering heel zichtbaar. Er is niet veel van over. Pijnlijk om te zien. Met het treintje naar beneden en terug naar de camping voor het ophalen van de camper en na een rit voornamelijk over de snelweg rijden we naar de volgende en voor Astrid laatste campeer bestemming in de buurt van St. Hillaire du Touvet. Een mooie vliegstek en we vinden een camping aan een meer. Zo hebben we allebei weer wat te doen morgen!
De camping is dit keer een beetje tokkie, maar dat nemen we voor lief. De beheerders zijn in ieder geval vriendelijk, nadat we ze wakker geschopt hebben. :-)
Waar kunnen we hier zwemmen? vragen we nog. Morgen! is het enige dat de beheerder antwoord, voordat hij wegfietst. We kijken elkaar aan en denken, morgen? We zitten hier toch aan een meer? Nou ja zo fraai weer is het nu ook niet en we zien het 'morgen' wel :-)
Dan genieten we maar samen van het lekkere Blonde Mt. Blanc biertje dat Astrid had meegenomen!

Lac BleuFind AstridBerg Marmot
AmeeezingSuper wandelrouteOverblijfsel van gletsjerMt. Blanc bier!

1. Gerrie:
    Schitterend prachtige foto’s
  2. Anne-Marie:
    Mooi daar!!😍
  3. Margot:
    25 juni 2022
    Zo prachtig, de natuur! Hoop dat je niet teveel last hebt van je enkel...
  4. Hillebrand:
    25 juni 2022
    Hi Jeroen! Mooie avonturen. Geniet ervan! Jammer van die gletsjer, daar blijft inderdaad weinig van over.
  5. Ge Visser:
    25 juni 2022
    Wat een prachtige reis heb je gemaakt vandaag pas afgekeken en wat een mooie foto's top
  6. Lucia:
    30 juni 2022
    Jeroen wat heb je geweldige foto s gemaakt. Geniet nog verder van je vakantie.
    Hartelijke groeten