20-6 naar Chamonix, Frankrijk.

20 juni 2022 - Chamonix-Mont-Blanc, Frankrijk

Maandag morgen en het water in het meer van Genève is net boven de 20 graden en weer heerlijk wakker worden. Een Franse dame op leeftijd, die net uit het water komt, verteld ons dat. Gisteren 17 en vandaag 21. Huh? hoe weet ze dat dan? Lachend laat ze ons een grote plastic thermometer zien. Haha, haar standaard zwemuitrusting waarschijnlijk :-)
We rijden vroeg weg om de hitte een beetje voor te zijn.  Het eerste deel van de rit is ineens minder mooi met veel industrie. Vlak voordat ik het stuur overgeef aan Astrid komen we nog wel een prachtige waterval tegen. Iets kleiner dan die in Lauterbrunnen maar in ieder geval geen toerist te bekennen hier! Astrid valt met haar neus in de boter, meteen een mooie bergpas te berijden die ons van Zwitserland naar Frankrijk brengt. Langs de douane, zonder controle. Je ziet meteen aan al het pleisterwerk op de wegen dat je Zwiterserland verlaten hebt. Het landschap is ook anders maar nog steeds heel mooi. Onderweg doe ik nog een poging om een camping met een zwembad, of een meertje in de buurt te vinden. Dit blijkt een lastige combi in Chamonix. Dan ga ik toch voor een camping in de buurt van de kabelbaan naar boven. Zou het prachtig vinden als ik hier nog een blik op de Mt. Blanc zou kunnen werpen, vanuit de lucht. Overigens doemt deze tijdens het laatste stuk van onze rit al op wat een prachtig gezicht, de besneeuwde bergtop met een grote gletsjer ervoor. Onze camping ligt er pal onder. Het zijn aardige mensen die de camping beheren. Ook mensen op leeftijd, zij runt de receptie en hij stond het sanitair schoon te maken. Camper op de plek, en daarna besluiten we beiden ons eigen gang te gaan. Astrid gaat zoals gebruikelijk voor verkoeling in aan en in het water, dus gaat lopen naar het openbare zwembad. Via het toeristenbureau om te kijken of er mooie wandelingen te maken zijn. Ik heb zelf mijn twijfels of het weer vliegbaar is want de wolken razen over de top van de berg, bijna angst aanjagend. Het is ook nog heel warm dus ik loop eerst wel zonder spullen naar de kabelbaan, kijken of ik daar wat activiteit zie. Geen paragliders te zien in ik krijg wat info bij een kiosk waar ze tandemvluchten         verkopen. Helaas blijkt het vermoeden te kloppen, wind uit de verkeerde richting en te hard. Helaas. De rest van de middag wandel ik door Chamonix, alles is hier toegespitst op de berg. Enorm veel bergsport winkels met klimmateriaal en out-door kleding. Eet een ijsje en drink een biertje in een bar. Van Astrid hoor ik later dat de buitenbaden gesloten waren en dat ze alsnog maar voor het binnenbad gekozen heeft. Hoe verzinnen ze het met deze hitte. En ze is zo tof geweest om nog wat boodschappen mee terug te brengen, waaronder een lekker Mt. Blanc biertje! We gaan een beetje op tijd naar bed en spreken vooraf af dat we morgen met de kabelbaan naar het middelstation gaan om een mooie bergwandeling te maken. Hier heeft Astrid al info voor ingewonnen. Vliegen zit er morgen ook niet in, de wind gaat nog toenemen.

Ik drink ter compensatie het lekkere biertje dat ik voor vertrek van de Fam. van Aert heb gekregen en draag met trots het bijbehorende shirt waar op staat:
Never underestimate an old man with a camper!
Santé en c'Est la vie!

Ook mooi!Nog mooier!Mt. BlancBiertje Fam. van Aert

1. Bassie:
    24 juni 2022
    Dat is een serieuze berg!
  2. Werner:
    24 juni 2022
    Ben benieuwd hoe het vliegen zal zijn daar! Zal bijzondere ervaring worden.