16-5 Vliegen bij Millau

16 mei 2022 - Millau, Frankrijk

OFF Topic: Het bloggen is leuker dan ik vooraf had gedacht. Ik was zeker niet van plan om dagelijks iets te typen. Maar je kijkt aan het eind van de dag nog eens terug. Een soort dagboek.
Ik doe het ook voor mezelf en verwacht niet van je dat je alles leest...
Doe vooral waar je zin in hebt, dat doe ik ook ;-)

Deze morgen is het lekker wakker worden in het opgeruimde campertje. Maar toch een bepaalde onrust omdat ik nog niet weet hoe deze stek werkt. Hoe kom ik boven in mijn eentje? Zijn er busjes of moet ik aan tandem piloten vragen of ik mee kan rijden?
En dan nog de vlieg omstandigheden. Op welke van de twee startplekken moet ik zijn, en waait het in de middag niet te hard door opkomende thermiek? Had 's avonds al mijn spullen al klaargelegd dus kon al vroeg op pad. Omdat het nog zo vroeg is besluit ik eerst langs een van de startplekken te rijden.
Onderweg kom ik nog berggeiten tegen, die ik met wat brood dichtbij kan lokken. Heel grappig. De kleinste durft zelfs uit mijn hand te eten, terwijl zijn Pa het daar helemaal niet mee eens is.
Voor de dieren liefhebbers: Zie het kopje videos.
Boven bekijk ik de startplek even dan daarna weer de camper terugbrengen naar de camping.
Daarna zoek ik met mijn scherm op mijn rug informatie en hulp om boven te komen. Langs de weg die vanaf het stadje richting de berg en startplek gaat zie ik een jonge piloot staan, hij staat te wachten op een lift. Hij legt me uit dat dit wel de manier is hier, voor busjes is het nog te vroeg in het seizoen. Te weinig piloten nog.
We kletsen wat en er komen nog wat piloten bij, klaar om te liften. De meeste automobilisten zwaaien vriendelijk terug, dat ze niet naar boven moeten. Na een half uurtje stopt er (notabene) een Nederlands stel. De jonge Fransman en ik kunnen op de achterbank van het autootje mee.
Scherm op schoot, lekker proppen. De man blijkt ook piloot en is 78. Wauw. Zijn vrouw rijdt al sinds 1992 mee naar boven om de auto weer mee terug te nemen. Zelf vliegt ze niet. Mijn vrouw denkt daar heel anders over! grap ik nog ;-)
Eenmaal boven krijg ik van de man het advies om maar snel te starten, want als de thermiek start komt de wind meteen mee. OK laat ik me toch nog wat opjagen natuurlijk. Ik neem te weinig tijd om de nieuwe plek goed op me in te laten werken en start toch maar snel.
Tien minuten later sta ik aan de grond terwijl de overige piloten bijna uit het zicht verdwijnen, zo hoog. Jammer maar helaas. De focus was er dit keer niet. Na de lunch lift ik op dezelfde manier naar boven voor een tweede poging.
Dit keer gaat het beter, ben rustiger en kom dit keer wel hoog en lang. Zie de mega grote brug van Millau in de verte. Dat voelt beter. Op de camping nog even afkoelen in het zwembad en voor de eerste keer 'uit' eten. 's Avonds zie ik tot wel 21:00 piloten landen, bijzonder. Maar ik ga per fiets Millau nog verkennen. Leuke Old Town.
Spanje is definitief van de baan, veel te heet en harde wind komende week. Zat alternatieven!

Denk dat ik hier nog maar een dagje blijf, morgen ziet er ook weer goed uit en zonde om al weer te gaan als je net pas weet hoe het er werkt.

Mooi plekje op de camping

Vliegberg van onderaf

Brug vanaf de startplek

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anne-Marie:
    17 mei 2022
    Wat een leuk verhaal weer, we genieten met je mee Jeroen!
    Fijn dat er nog vrouwen bestaan die zich als taxi chauffeur inzetten. Jij redt je liftend prima 🤣
    Heel veel plezier nog in Millau!
  2. Renate Zegeling:
    Wat mooi daar
    Geniet er van Jeroen veel plezier
  3. Marlex:
    17 mei 2022
    Kijk je uit voor die brug daar ;-)
    Heel veel plezier Jeroen!
  4. As:
    17 mei 2022
    Zie ik daar een stromend riviertje bij de camper?
    Wie er het laatste in ligt is een paas ei 🤣
  5. Gerrie:
    17 mei 2022
    Heel leuk om te lezen hoe je, je vermaakt.
    Leuke stek op de camping en andere geluiden als je ontwaakt.
    Dit is ook hoe vakantie kan zijn, geen zorgen voor morgen. 😄