15-6 Door naar Zwitserland!

15 juni 2022 - Fideris, Zwitserland

Waar we eerder bang waren voor een flink koude nacht, is dit goed meegevallen. Allebei lekker geslapen en bijgetankt! We nemen lekker de tijd voor een uitgebreid ontbijt en een plons in het meer om goed wakker te worden. Ik moet wel even wennen aan meer spullen in de camper en gezelschap, na een maand alleen toeren. Maar dat komt snel goed. Rond een uur of twaalf verlaten we de leuke camping en dan pas komen we erachter dat de grens naar Zwitserland eigenlijk al pal naast de camping ligt. Hadden we niet door. Vlak ervoor staat nog een bord met een verwijzing naar een belastingvrije zone, waar we eerst nog naartoe rijden om nog enigzins voordelig te tanken en boodschappen in te slaan. Zwitserland staat bekend als een prijzig land en we blijven wel Nederlanders natuurlijk. Zoals mijn vader al zei: Wir sprechen alle talen, aber nicht: Betalen. In de supermarkt merken we direct dat de prijzen hier inderdaad anders zijn. Het zij zo. De route staat ingesteld op Interlaken, maar we zijn niet in de veronderstelling dat we dit in één keer gaan redden. Gaandeweg realiseer ik me dat we geen Vignet hebben gekocht voor Zwitserland, maar dit blijkt gelukkig alleen nodig voor de snelwegen. En die laten we graag links liggen. Ik heb hoge verwachtingen bij hoe het er hier uitziet, veel goeds over gehoord. Het blijkt te kloppen. We starten direct met een kronkelachtige bergpas en zien prachtige vallei-en. De bergen lijken hier veel groener, hoger en de wegen zijn goed onderhouden maar op sommige plekken ineens heel smal. Op die plekken kun je tegenliggers niet passeren. We komen zelfs door tunnels die ineens enkel baans worden en dan is het schrikken als er na een bocht ineens iemand tegemoet komt! Het is een spannende en prachtige rit. De ene na de andere waterval, herten die de weg oversteken en we komen ook nog op sneeuw niveau. Lunchen doen we uitgebreid aan de oever van een rivier en we rijden tot we geen puf meer over hebben. Via Davos belanden bij een kleine simpele camping in het bergplaatsje Fideris. Nadat de tent weer is opgezet maakt Astrid een lekkere salade en in de avond gaat het nog kort flink onweren wat ook een mooi schouwspel in de lucht geeft. Ik moet nog 100 vliegen mijn camper uit zien te meppen voordat ik kan gaan slapen.
Lange dag, veel gezien, prachtig land!

Ontbijten in PfundsMooie ValleiLunchstek aan de rivierDe rivierOnweer op komst in Fideris

1. Margot:
    18 juni 2022
    De Zwitserse natuur is zo mooi! Interlaken, de Jungfrau, de Eiger...Ben benieuwd of je daar ook gaat vliegen. Samen met Astrid: veel plezier! 😎🌞🏔
  2. Gerrie:
    18 juni 2022
    Ziet er fantastisch uit, de natuur en mooie mensen. 😘
  3. Anne-Marie:
    19 juni 2022
    Mooie foto’s! Fijn om er samen van te kunnen genieten😍
  4. Mascha:
    19 juni 2022
    Prachtige foto’s weer 👌🏻 Één en al natuur, super!
  5. Ruud:
    20 juni 2022