14-5 Vliegen bij Puy de Dome

14 mei 2022 - Puy de Dôme, Frankrijk

De vogels zijn er vroeg bij in het bos en ik dus ook. Vogels zijn best rustgevend maar onze wekker thuis maakt ook vogel geluiden :-)
Dus half zeven sta ik op, heb best goed geslapen. Wel vaak wakker geweest, toch een beetje onwennig natuurlijk.
Het is koud en douchen is er hier niet bij vanmorge. Na een bakkie koffie en rustig aan ontbijten vervolg ik mijn weg om negen uur.
Heb nog even het weerbericht gechecked en het weer bij Puy de Dome ziet er super uit om te vliegen. Ik kies voor de tolweg om meters te maken. Toch moet ik nog een uur binnendoor om bij de snelweg te komen.
Het is niet druk en de KM's tikken rap weg. Wel ff slikken bij het afrekenen van de tol. Om14:00 kom ik aan. Puy de Dome is een soort recreatie berg, al moet ik eigenlijk zeggen: Vulcaan.
Je kunt er met een electrisch treintje in een kwartier naar boven. startplek op 1422M en de landing op 914M dus niet heel veel hoogteverschil. De top is rond dus maakt hem startbaar met alle wind richtingen. Het hangt al vol met paragliders dus had het goed ingeschat.
Ook in het treintje naar boven zitten er genoeg. Allemaal Fransen en ik voel me nog net ff te buitenlander om een praatje te maken. Jammer genoeg geen Frans gehad op school. De startplek is druk en bezaaid met voorbereidende piloten.
Het is mijn eerste bergvlucht sinds afgelopen juli en dat brengt altijd spanning met zich mee. Gek genoeg kun je ook daar aan wennen! dus ik praat mezelf wat moet in, bereid mijn vleugel en apparatuur voor en kom zonder problemen weg.
Beetje chaotisch in de lucht, meer recreanten dan frequent flyers :-) Het is dan ook een weekend dag. Afwisselend bewolkt en zonnig, ik probeer op de wind voor de helling op starthoogte te blijven soaren. Af en toe een thermiekbel om wat hoogte te winnen.
Zoals meestal kom ik er laat achter dat de echte thermiek verder van de berg afzit. Flinke bellen van tegen de 4M/s stijgsnelheid, en een prachtig uitzicht. Heerlijk, het is net als fietsen, je verleert het niet. Na 75 minuten heb ik genoeg gehad en land vlak bij de de camper. Wat een leuke vliegstek! Met mijn laatste beetje energie tuf ik naar een camping in de buurt, gevonden op google maps. Wil onderhand wel een keer douchen! Eens kijken wat we morgen weer gaan doen.... So far so good!

Wachten op de trein

Drukte in de lucht

vlcsnap-2022-05-14-22h21m41s985

vlcsnap-2022-05-14-22h20m57s983

1. Anne-Marie:
    15 mei 2022
    Ook ik ben vaak wakker geweest, onrustig geslapen… onwennig idd, hopelijk went het alleen slapen snel zodat je goed uitgerust verder kunt.
    Gefeliciteerd met je 1e vlucht van deze reis! 👊🏻
  2. Sjors:
    15 mei 2022
    Leuk te lezen, goed bezig!
  3. Mascha:
    Wat een mooie aftrap! Leuk om te lezen 👌🏻
  4. Mirjam:
    15 mei 2022
    Klinkt goed Jeroen! Natuur en go with the flow…. Leuk om je te kunnen volgen, neem ons maar een beetje met je mee op reis met je blogs.
    ENJOY 😎🙏🏼🤗
  5. Werner:
    15 mei 2022
    Fijn begin, gaaf dit allemaal te lezen!
  6. Marina Berman:
    16 mei 2022
    Supergaaf. Zo gaan we met je mee op reis.