8/9 -7 Douchen? En nog maar wat vliegen

9 juli 2022 - Doussard, Frankrijk

Ik ga hier helemaal niet douchen ;-). Na het opstaan is het eerste wat ik hier doe: mijn zwembroek aantrekken. Het schoonste bergmeer van Europa! Klinkt toch veel beter dan water met chloor.
Tijdens het ontbijt krijg ik een appje van Santiago dat hij al naar Annecy is gereden. 10:15 tref ik hem bij het landingsveld en met een van de busjes rijden we naar boven. We maken een leuke vlucht samen van bijna anderhalf uur waarbij we ook weer wolkenbasis bereiken. De wind is nog steeds wat hard dus op een gegeven moment houden we er veiligheidshalve maar mee op. Lunchen samen nog wat en bespreken de mogelijkheid om morgen naar La Clusaz te gaan, een mooie vliegstek gelegen aan de Aravis bergketen. Met een beetje geluk heb je vanaf hier ook nog zicht op de Mont Blanc. Klinkt goed alleen even kijken hoe ik daar dan kom. We nemen weer afscheid en de rest van mijn middag staat in het teken van zwemmen en zonnen. Ik heb nog contact met Maarten en Marjet, die ook wel deze kant op willen komen. Of ik even wil checken bij de receptie of er nog een plekje is op de camping. Tuurlijk doe ik dat, al krijg ik daar te horen dat er enorme drukte op komst is. Nederlanders, Belgen en Fransen met zomervakantie en camping gaat ramvol. Krijg zelf nog wel de mogelijkheid om te verlengen dus ik doe dat t/m woensdag de 13e. Ergens anders kan ik straks toch ook niet meer terecht op een camping. Nu toch wel begint door te dringen dat het einde van mijn reis in zicht komt, merk ik dat ik wat vaker rust pak. Beetje bloggen 's avonds en kijk nog een filmpje. Daarna bekijk ik nog hoe ik morgen in La Clusaz kan komen, met de bus ziet er ingewikkeld uit. Ik besluit om met de camper te gaan, ondanks dat ik dan tijdelijk moet opbreken hier. Het idee spreekt me gewoon aan, nieuwe vliegstek verkennen in een prachtig gebied. Op tijd erin dus!

Zaterdag morgen op tijd uit de veren en de camper 'ready to drive' maken. Het is 45 min. rijden naar La Clusaz en ik vertrek om 9 uur. Het is een deel van de rit die ik eerder vanaf Le Grand-Bornand naar het meer van Annecy heb gereden. Parkeren in het dorp is prijzig maar Santiago heeft een parkeerplaats naast de landing gevonden die gratis is. Hij staat al te wachten en te voet vertrekken we naar de kabelbaan. Dit is wederom een twee-traps raket. Bij het instappen op de tweede stoeltjes lift hadden ze ons wel even mogen waarschuwen dat het een lage instap is: Bij ons beiden vouwen we na het zitten onze voeten en benen tussen de voortbewegende stoelen en de grond. Ging maar net goed, best pijnlijk! Eenmaal boven is de startplek direct naast het liftstation op de berg en lijkt de top weersvoorspelling niet helemaal juist, veel meer wolken en schaduw dan verwacht. Daarnaast staat de wind haaks op de startplek i.p.v. de gewenste wind van voren. Hmm geen ideale omstandigheden maar we zien wel wat mensen wegstarten dus we kijken het even aan. Er is ook een enkele piloot die meermaals tevergeefs zijn scherm tracht op te zetten, het ziet er een beetje reddeloos uit. Duidelijk te weinig ervaring en er zit een hele meute toeristen hoofdschuddend toe te kijken. Nou als iemand zonder ervaring al ziet dat je kansloos bezig bent, dan weet je het wel. We zijn niet van plan om te gaan helpen want dan heb je er straks nog aan meegewerkt als het misgaat. Als je op een berg staat met je vliegspullen dan ben je verantwoordelijk voor jezelf. Na tien keer proberen en alles in de war geeft hij het gelukkig op. Santiago en ikzelf zetten ons scherm dwars op de helling op en sturen richting het dal. We komen zonder problemen weg maar er is helaas geen thermiek te vinden. 'n Tien voor de poging maar het zat er niet in. Toch weet je nu hoe die stek eruit ziet, hoe je boven komt, waar de landing is, etc. Dus een volgende keer misschien beter! Omdat ik de California bij de landing heb staan maak ik een lunch klaar en zet een bakkie koffie. Tijdens de lunch bekijken we online de weersomstandigheden en ook met online webcambeelden zien we veel vlieg activiteit bij het meer van Annecy. We rijden terug naar de landingsplek bij Planfait, Talloires. Santiago parkeert beneden en wij rijden met de California naar de startplek. Onderweg laten we nog een beeldschone Australische pilote instappen die blij is met de lift naar boven. Leuk, weer een praatje onderweg en ongelofelijk dat piloten uit de hele wereld naar deze plek komen. Annecy staat echt op de bucketlist van iedere piloot. We starten vanaf Planfait en aan thermiek is hier geen gebrek. Binnen no-time vliegen we hoog boven de startplek. Heerlijk vliegen hier al waait het wel wat hard. Na 1.5u neemt de wind dermate in kracht toe, dat dit duidelijk zichtbaar is aan de golfslag op het meer. Omdat piloten ook op elkaar letten en er steeds meer afdaal techniek inzetten om snel te landen, volgt iedereen. Geen slechte keuze want het blijkt ineens moeilijker om te dalen dan te stijgen. Ook ik moet lang steilspiralen om te zakken en boven de landing is het best turbulent. We komen beiden veilig aan de grond en zijn vol adrenaline, net alsof je net van de kartbaan afkomt. Met Santiago's wagen rijden we naar de startplek om de camper weer op te pikken. Drinken daar nog wat en nemen definitief afscheid, Santiago vertrekt overmorgen vroeg naar huis. Terug bij de camping koel ik af in het meer. Weer een leuke dag gehad, best wel moe. Het koelt 's avonds lekker af en dat slaapt prima. Ik ga het slapen in de camper nog missen straks!

Gaat nooit vervelenSantiago and meSantiago in airCamping spot

1. Gerrie:
    11 juli 2022
    Wat een avontuur weer, geniet er nog van. 😊
    Ik weet nu al dat ik je reisverhalen straks ga missen. 😢
  2. As:
    12 juli 2022
    En heb je mt Blanc nog gezien? Of alleen op de fles 🤪
  3. Mascha:
    12 juli 2022
    Dat wordt straks afkicken Jeroen! Zoveel mooie vluchten en herinneringen gemaakt, wat een top reis! Geniet van de laatste dagen!